Numara taşınabilirliği 9 Kasım’da başlıyor

Telefon numaralarında hiçbir değişiklik olmadan bir operatörden
diğerine geçilebilmesine imkan tanıyan sistem 9 Kasım’da başlıyor.
Numara taşıma işleminin 15 dakika sürmesi bekleniyor.

Telekomünikasyon Kurumu Başkanı Tayfun
Acarer, abonelerin aktarım gerçekleşene kadar telefonlarını kullanmaya
devam edebileceklerini söyledi. Operatör değişikliği yapan aboneyi
arayanlar, bir uyarı tonu ile bilgilendirilecek. Numara taşıma
işleminden ücret alıp almamaksa, GSM şirketlerinin inisiyatifinde
olacak. Bir operatöre borcunu ödemeden diğerine geçmek isteyenler için
firmaların bir centilmenlik anlaşması yapması planlanıyor.

Telekomünikasyon Kurumu Başkanı Tayfun Acarer, şu bilgileri verdi:

“GSM
operatörleri kimlik doğrulama işlemlerini yüzde 99 oranında tamamladı.
Numara taşımak isteyen abonelerin kimlik bilgilerinin doğrulanması
gerekiyor. Numaranın sahibi konusunda bir doğrulama olmazsa kötü
niyetli kişiler başkasının numarasını taşıyabilir. Numara taşıma
işlemini bizzat numara sahibi yapabilecek. Başkasının adına kayıtlı
olan bir numarayı bir başkası kullanıyor olsa bile taşıma işlemi
yaptıramayacak.”

Abonelerin başvuru yapmasının ardından alıcı
operatörün başvuruyu 2 gün içinde inceleyeceğini ve ardından merkezi
sistemde 2 gün sürecek bir inceleme yapılacağını vurgulayan Acarer,
verici operatörün incelemesinin de iki gün süreceğini ifade etti.


TAŞIMA İŞLEMİ 6 GÜNDE TAMAMLANACAK

Acarer, numara taşıma sürecine ilişkin şunları söyledi:

“Numara
taşıma işlemi 6 gün içinde tamamlanacak. Bu 6 gün boyunca abonelerin
telefonu kapalı olmayacak. Müracaat yapılırken doldurulacak formda
numaranın günün hangi saatinde aktarılmasının istendiği sorulacak.
Burada 3 seçenek olacak: 00.00-08.00, 08.00-16.00 ya da 16.00-24.00
saatleri arasında numaranız taşınabilecek. Çalışanların genellikle
00.00-08.00 saat dilimini tercih edeceklerini düşünüyorum. Aboneler
aktarım olayı gerçekleşene kadar telefonlarını kullanmaya devam
edebilecekler. Aktarma işlemi gerçekleşirken, bir operatör keserken
diğeri alacak. Bunun için iki operatöre de en fazla 15’er dakika süre
veriliyor. Bana göre işlem 15 dakikada biter.”


‘OPERATÖR DEĞİŞTİ UYARISI’ GELECEK

Cep
telefonu numaralarının alan kodları değişmeden başka operatöre
aktarılmasının tüketicileri mağdur edebileceğini dile getiren Acarer,
“Daha önce sizinle aynı operatörü kullanan ancak başka bir operatöre
geçen arkadaşınızı aradığınızda bundan haberinizin olması gerek. Aksi
halde aynı operatörden bir numara ile konuştuğunuzu sanabilirsiniz. Bu
nedenle, bir abone A operatöründen B operatörüne geçtiğinde, arayanlar
bir uyarı tonu ile bilgilendirilecek. Bu ton numaranın başka bir
operatöre geçtiğinin bir ifadesi olacak” dedi.

Acarer, sesli ikazın cazip göründüğünü ancak bunun aboneleri bir süre sonra rahatsız edebileceğini belirtti.

Acarer,
“Kurul kararına göre genel uygulama ikaz tonu şeklinde olacak, ancak
‘sıkıntı çıkarsa, sesli ikaz yapılabilir’ diyerek operatörlerin
hazırlık yapmasını istedik. Aradan bir süre geçsin. sıkıntılar olursa
sesli ikazı devreye sokarız” şeklinde konuştu.


ÜCRET ALIP ALMAMAK OPERATÖRE KALMIŞ

Numara
taşınabilirliği konusunda, yönetmelikte “caydırıcı olmayacak ve bu
geçiş işlemini engellemeyecek şekilde bir miktar para alınabilir”
ifadesi bulunduğunu dile getiren Acarer, şöyle konuştu:

“Numara
taşımadan ücret almak operatörlere kalmış. Operatörlerden bazılarının
ücret almayacağı şeklinde beyanları var ama yazılı değil. Muhtemelen
geçişi cazip kılmak için almayacaklardır. ‘Ben alacağım’ diyen operatör
de çıkabilir. Oradaki rakamın hiçbir zaman 50-100 YTL olmaması, çok
daha düşük olması gerekecektir.”

Acarer, operatörlerin numara
taşınabilirliğine ilişkin test çalışmalarının da sürdüğünü belirterek,
“Bunların birçoğu başarılı şekilde tamamlandı. Önümüzde 2 aya yakın bir
süre var ve testler devam ediyor. Bir takım düzeltmeler tabi çıkıyor
ama firmalar sürekli çalışıyor. Ama bana göre süre yeterli, bir sorun
çıkacağını zannetmiyorum” dedi.


“ALICI OPERATÖR KABUL ETMEYEBİLİR”

Numara
taşıma konusunda bir sınırlama olmadığını anlatan Acarer, operatöre
geriye dönüş olanağı olduğunu söyledi. Acarer, “Alıcı operatör sizi
kabul etmeyebilir. A operatöründen B’ye geçmek isteyebilirsiniz. B sizi
istemeyebilir. Siz sıkıntılı birisiniz, sürekli birilerine borç
takıyorsunuz. A’dayken borcunuzu ödemeden B’ye geçtiniz ona da ödemeden
C’ye geçtiniz. Borç takarak operatörler arasında dolaşıyorsunuz. Sonra
tekrar A’ya dönmek istediniz. Bu, benim şahsi görüşüm, operatörleri
bağlamaz ama ben kabul etmem. Operatör de kabul etmeyebilir, almak
zorunda değil” diye konuştu.

GSM operatörlerinin abonelerin
borçları konusunda ortak çalışma yaptıklarını belirten Acarer,
“Muhtemelen bir süre sonra operatörler arasında centilmenlik anlaşması
yapılacak. Kötü niyetliler için ortak bir bilgi sistemi kurulabilir”
dedi.

Acarer, numara taşınabilirliğinin abone dağılımına
yapacağı etki konusunda da “Numara taşınabilirliğinde yüzde 10
civarında hareket olur. Yüzde 10, eşit şekilde mi dağılır onu bilemem
ama kesin bir şey var, ciddi bir rekabet olacak. Bu da vatandaşa
yansıyacak. Operatörler müşteri çekebilmek için çok önemli imkanlar
sunacak” değerlendirmesinde bulundu.

Bu yazı Cep Telefonu içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s